Belevingswereld en behoeften van voortijdig schoolverlaters in kaart gebracht

Jaarlijks verlaten ongeveer 1200 jongeren voor het behalen van het diploma hun school in Amsterdam. Deze voortijdig schoolverlaters (vsv) zijn opgespoord en gemonitord. Waar mogelijk worden ze terug begeleid naar school, naar werk of naar (schuld) hulpverlening. Stichting Alexander voerde in opdracht van het Jongerenpunt Amsterdam onderzoek uit naar de belevingswereld en behoeften van voortijdig schoolverlaters.

tas-schoolspullen-tafeltje-bb.jpg

Belangrijke resultaten

Context van de leefsituatie van de jongeren

Jongeren die besluiten om met school te stoppen doen dit over het algemeen niet lichtzinnig. Vaak is er sprake van problematiek in de privésituatie, een onstabiele leefomgeving of mentale problematiek.

Voorbeelden die in dit onderzoek naar voren zijn gekomen zijn bijvoorbeeld financiële problemen, dakloosheid, trauma, onveilige thuissituaties, jong ouderschap, motivatieproblemen en neurodiversiteit. Jongeren hebben daarom vaak al veel ervaring met hulpverlening.

Perspectief op voortijdig schoolverlaten

Vanwege de moeilijke leefsituaties van veel jongeren is voortijdig schoolverlaten voor hen in eerste instantie een oplossing voor een probleem in plaats van een probleem an sich. Tegelijkertijd geven ze ook aan dat dit voor de lange termijn geen ideale oplossing is: het is eerder een consequentie van de prioriteit die ze geven aan het oplossen van een ander probleem. En dat probleem is op dat moment urgenter dan het problematische van stoppen met school.

Daarnaast zijn er ook jongeren die het belang van een diploma niet inzien voor het werk dat ze doen of willen gaan doen. Voor hen is voortijdig schoolverlaten geen probleem omdat zij school niet nodig hebben om te bereiken wat ze willen bereiken.

Behoeften van de jongeren

Voor jongeren is een positieve bejegening en een goed contact met iemand van het Jongerenpunt van groot belang. Veel jongeren hebben in hun leven te maken (gehad) met negatieve bejegening door bijvoorbeeld docenten, ouders, hulpverleners, politie en zijn daardoor wantrouwig richting professionals die hen hulp willen bieden.

Jongeren hebben behoefte aan iemand die hun situatie begrijpt, die van aanpakken weet en een positieve houding heeft, die kennis heeft van zaken en die ook iets voor elkaar kan krijgen. Hiervoor is het belangrijk dat een vertrouwensband wordt opgebouwd, en dat het Jongerenpunt aannemelijk maakt dat zij echt kunnen helpen.

Lees meer