Conferentie Verborgen begaafdheid

Leerlingen met kenmerken van begaafdheid die niet als zodanig herkend worden, ontmoeten -als ze geluk hebben- die ene onderwijsprofessional die ze wel ziet. Maar wat als dat niet zo is? Ben jij die onderwijsprofessional die het verschil maakt?

In een willekeurige klas van 25 leerlingen zitten gemiddeld 2 à 3 leerlingen met kenmerken van begaafdheid. Bij specifieke groepen leerlingen herkennen we begaafdheid minder snel. Heb jij ze allemaal in beeld?

Verborgen groepen

Uit onderzoek blijkt dat we kenmerken van begaafdheid minder snel zien bij leerlingen met een niet-westerse culturele achtergrond, leerlingen uit een gezin met een lage sociaaleconomische status (SES), dubbel bijzondere leerlingen en bij meisjes. Onbewuste vooroordelen over deze groepen leerlingen kunnen een belangrijke rol spelen bij het niet herkennen van hun cognitieve talenten of kwaliteiten.

Mismatch

Hoe herken je eigenlijk een leerling waarbij het cognitief talent niet direct opvalt? Hoe bied je de leerling de begeleiding die het welbevinden bevordert? Hoe passen de onderwijsbehoeften van deze leerlingen binnen inclusief onderwijs zodat ook deze verborgen talenten hun potentie kunnen ontwikkelen? Het vaststellen van de onderwijsbehoeften van leerlingen met kenmerken van begaafdheid  is niet eenvoudig. Een mismatch tussen het onderwijsaanbod en het leerpotentieel kan op de lange termijn leiden tot onderpresteren en sociaal emotionele problemen.

In het kader van kansengelijkheid willen we met deze conferentie extra aandacht besteden aan deze leerlingen met verborgen talenten.

De Samenwerkingsverbanden primair en voortgezet onderwijs Amsterdam-Diemen bieden tijdens deze werkconferentie een gedegen programma met expertise uit het veld, waaronder de stem van de leerling zelf.  

Werksessies

Tijdens de werksessies ga je aan de slag met de verschillende onderwerpen rondom verborgen begaafdheid, leer je over samenwerking met het voortgezet speciaal onderwijs en ouderbetrokkenheid in het voortgezet- en primair onderwijs.

Na aanmelding ontvang je voor de kerstvakantie een link om je in te schrijven voor de werksessies.

Voor wie?

Voor jou als HB-specialist, intern begeleider, docent leerkracht, bestuurder, directeur of zorgcoördinator die betrokken is bij begaafdheid of werkt met leerlingen met kenmerken van begaafdheid.

blokkenschema conferentie hb

Agenda

Marjolein Moorman opent de middag en onder andere specialist begaafdheid Eleonoor van Gerven neemt je mee in de materie. Hoogbegaafdheid, wat nu? de nieuwste film van Sunny Bergman gaat deze middag in première. Verbinder, sparringpartner, actrice en presentatrice Delores Leeuwin treedt tijdens het plenaire deel op als dagvoorzitter. Je kunt vervolgens aan verschillende inspirerende werksessies deelnemen.