Gewoon hulp op school

Hoe krijgt de Specialistische Jeugdhulp in het Speciaal Onderwijs (SJSO) vorm in de praktijk? Welke ervaring hebben jongeren en professionals?

praten-groep-leerlingen-leslokaal.jpg

Direct beschikbaar

Het Samenwerkingsverband en scholen voor (voortgezet) speciaal onderwijs zetten samen met de gemeente Amsterdam in op het versterken van het welzijn van de leerling in het speciaal onderwijs. Zo is Jeugdhulp sinds het schooljaar 2018-2019 direct beschikbaar op alle scholen voor (voortgezet) speciaal onderwijs, speciaal basisonderwijs, praktijk onderwijs en tussenvoorzieningen. Zonder verwijzing en zonder wachtlijst.

Praktijkverhalen Specialistische Jeugdhulp

Samen met het aanbod van het Ouder- en Kindteam of ander preventief aanbod is de specialistische jeugdhulp direct op school beschikbaar. Zo is het dichtbij, makkelijk te bereiken en de leerling kan er zonder verwijzing naartoe. Juist voor de kinderen op het speciaal onderwijs is die nauwe samenwerking nodig: korte lijnen en zonder verwijzingen. De jeugdhulpverleners en schoolmedewerkers zorgen er zo voor dat we samen met ouders en leerlingen doen waarvoor kinderen op school zitten: leren en zich ontwikkelen

Noah, dertien jaar - leerling in het voortgezet speciaal onderwijs

Eindelijk krijg ik gewoon hulp op school, zonder dat ik weer nieuwe mensen moet leren kennen die niks van mij of de school weten! Na een overleg met mijn moeder, de orthopedagoog van school en mijn mentor werd duidelijk wat ik nodig had, en meteen de week erna kon ik beginnen. Ik hoefde niet op een wachtlijst of naar een of andere instelling met vreemde mensen en mijn moeder hoeft mij niet af te melden en absentiebriefjes te maken. Op school kennen ze mij en dat werkt veel makkelijker. Het voelt niet als een speciale behandeling, maar het helpt mij heel goed!

Joost, orthopedagoog op een school voor voortgezet speciaal onderwijs

Leerlingen staan op school veel makkelijker open voor behandeling, doordat zij de SJSO-medewerkers al kennen en zich vertrouwd voelen binnen de school. Van groot belang is ook dat leerlingen zich geen uitzondering meer voelen. Zij zien de behandeling als een onderdeel van school.

Ook ouders die door negatieve ervaringen met hulpverlening niet meer openstonden voor hulp, staan nu toch weer open voor samenwerking. In de gesprekken met ouders komen vaak naast de problemen op school ook problemen thuis ter sprake. Deze worden in relatie met de situatie op school besproken. Deze aanpak levert een totaalbeeld op en biedt de mogelijkheid om direct vanuit school ambulante ondersteuning in te zetten. Als er diagnostiek en/of behandeling nodig is, dan kan dit met de SJSO-aanpak zonder wachtlijst worden ingezet.

Sanne, gedragswetenschapper vanuit SJSO - werkzaam op een school voor voortgezet speciaal onderwijs

De nauwe samenwerking van diverse hulpverleners binnen de school wordt positief ervaren. Deze vorm van werken overstijgt de eigen individuele doelen. Dit wil overigens niet zeggen dat medewerkers niet individueel taakgericht bezig mogen zijn. Integendeel, het gaat om een ‘én-én-benadering’: individueel de beste behandeling bieden aan de leerlingen en tegelijkertijd een collectieve ambitie realiseren. Ook wordt er snel gehandeld en doorverwezen als dat nodig is, zonder lange wachttijden.