Praktijkvoorbeeld

Thuis of in de kluis

Blijft het mobieltje thuis? Of gaat die in de kluis? Zo startte praktijkschool het Plein dit schooljaar. Ondersteuningscoördinator Pauline van der Pijl vertelt haar ervaringen tot nu.

mobiele-telefoon-pauze-leerlingen-gang-bb.jpg

Pauline: “Ik zie vooral dat leerlingen weer deelnemen aan sociale interactie, zoals elkaar aankijken als je met elkaar praat. Eigenlijk leren we de leerlingen hoe het ook anders kan. We geven hun daarin nu ook een keuze, want dat ontnemen we ze als je nooit leert hoe het zonder mobieltje is.

Bij de start van de schooldag stoppen de leerlingen de mobieltjes in de kluis. Als de leerlingen klaar zijn met school, mogen de mobieltjes er weer uit. Docenten die tussendoor een telefoon zien, nemen deze in. Pauline: “Het gaat wel goed. Van de 187 leerlingen zijn er 4 die het echt moeilijk vinden. Die echt moeten afkicken. En ze vragen er nu ook niet meer om. Ze geven hun telefoon zonder moeite af.

Sommige leerlingen maken zich zorgen omdat ze gewend waren om de ouder te kunnen bereiken. Pauline: “Alle ouders staan in contact met de mentor: dus het argument dat je moeder je niet kunt bereiken gaat niet op.”

Pauline ervaart dat ze nu meer inzicht heeft in wat er speelt op school. “Het is veel socialer: de interacties die niet oké zijn, zijn zichtbaarder. De leerlingen zijn interactiever en veel meer met elkaar bezig. Dat wat je eerder wilt signaleren, kan je nu ook signaleren. Je kan het daardoor veel meer sturen en het sociaal interactieve stimuleren.

Wat vinden de leerlingen?

De leerlingenraad die alle leerjaren van de school vertegenwoordigt zegt de maatregel positief te vinden. Ook zij zien dat leerlingen in de pauze meer onderling contact hebben waardoor de band beter is en er gesproken wordt met elkaar. In plaats van dat ze in stilte op hun telefoon zitten, gaan ze nu met elkaar eten.

Leerlingen vinden het praktisch wel erg onhandig. Leerling: “Nu moet ik mijn pinpas meenemen, anders kan ik niet betalen”. En ze moeten ineens zoeken naar vrienden: “Eerst kon ik dan gewoon appen: waar ben je?”.  Ook kan er een bericht van werk komen “Of je kan komen vakkenvullen. En door laat te reageren is er vaak geen werk.

Pauline: “Een telefoon zonder sociale media zou de meest praktische oplossing zijn…