Handreiking

Tool voor loopbaanoriëntatie begeleiders

Hoe zorgen we ervoor dat een leerling uiteindelijk op beste plek terecht komt bij de overstap van het vo naar het mbo? Welke momenten lenen zich bij uitstek om leerlingen zo goed mogelijk te begeleiden ? En wat is dan de beste manier?
Via 'contextmapping' onderzocht bureau Muzus de verschillende leerlingprofielen en deze ‘sleutelmomenten’.

Contextmapping

Om op deze vragen een antwoord te vinden deed Bureau Muzes een onderzoek. Zij maken gebruik van Social Design Thinking om de overstap beter en anders vorm te geven.

Sleutelmomenten van leerlingen

Via 'contextmapping' onderzocht bureau Muzus de weg die de leerling aflegt en welke ‘sleutelmomenten’ hier zichtbaar worden. Bij deze onderzoeksmethode is associatiemateriaal de basis voor het beschrijven van de verschillende leerlingprofielen. Na analyse van de resultaten vormden zich vier 'behoefte profielen'. Uit deze profielen zijn acht sleutelmomenten gefilterd. Een sleutelmoment kan bijvoorbeeld een gesprek met naasten zijn, de loopbaanoriëntatie en -begeleidingsles of de open dagen.

Wat is Social Design Thinking?

Oprichter van Muzus Sanne Kistemaker: "Social Design Thinking is eigenlijk niks anders dan als een ontwerper vraagstukken benaderen. Bij sociaal maatschappelijke vraagstukken zie je vaak dat de benadering vanuit regelgeving, feiten en cijfers is. Design thinking is het omdenken van het vraagstuk. Je gaat echt vanuit een ander perspectief kijken naar het vraagstuk. Op die manier kan je tot nieuwe en verrassende oplossingen komen."