Praktijkvoorbeeld

Trajectklas OSB BMC

Open Schoolgemeenschap Bijlmer (OSB) en het Bindelmeer College (BMC) realiseren samen met behulp van de innovatiegelden van het Samenwerkingsverband, een prikkelarme omgeving waar leerlingen hun schoolse vaardigheden versterken.

lachen-leerling-bb.jpg

Duidelijk onderwijsconcept

De trajectklas is een voltijdse klas, met vaste docenten die gedifferentiëerd lesgeven. In de klas zitten maximaal 12 leerlingen tegelijkertijd. De klas heeft een vaste ruimte binnen de school en kent vaste lestijden. In de zo prikkelarm mogelijke omgeving komen leerlingen tot rust en richten zich volledig op hun eigen doelen. De leerlingen hebben ook gescheiden pauze van de rest van de leerlingen op school.

Versterken schoolse vaardigheden

De trajectklas is onderdeel van de binnenschoolse ondersteuningsstructuur. De klas richt zich op het versterken van de schoolse vaardigheden van leerlingen door het trainen van vaardigheden en het bieden van handelingshandvatten. Het schoolteam brengt in kaart of een leerling extra en/ of individuele hulp nodig heeft. Als het traject goed verloopt kan de leerling na enkele weken tot enkele maanden uit de voeten met de ondersteuning van de eigen vakdocenten.

Leerlingen komen in aanmerking voor trajectklas als eerder ingezette interventies onvoldoende vruchten afwerpen en de leerling een duidelijk terugkeerperspectief heeft in de eigen klas. De aparte setting binnen school draagt bij aan betrokkenheid van de leerling, de docent en de ouder.

Belang van inzet vakdocenten

Vakdocenten van alle theoretische vakken sluiten één uur per week aan in de trajectklas. Leerlingen kunnen dan vragen stellen over het werk dat ze op basis van de studiewijzer maakten. Ook kunnen ze extra uitleg van de stof krijgen. Het onderwijsleerproces van de leerling hoeft zo niet onderbroken te worden. Zo kunnen leerlingen ook oefenen in het afstemmen op verschillende docenten en doceerstijlen; een belangrijke vaardigheid bij terugstroom.

Effect leerlingen

De scholen zien voornamelijk dat leerlingen tot rust komen, dat ze opbloeien en dat ze meer zelfvertrouwen krijgen in het eigen kunnen. Leerlingen hebben meer inzicht in de gevolgen van bepaald gedrag of leerhouding en kunnen deze nadelige gevolgen beter ondervangen. De leerlingen ontwikkelen zich in de trajectklas en functioneren goed binnen de groep.

Effect docenten

Voor docenten biedt de tijdelijke afstand tot de leerling hernieuwde energie om met de leerling te gaan werken. Ook hebben ze baat bij de handelingshandvatten die zij krijgen bij terugkeer van de leerlingen en voelen ze zich gehoord.

Effect ouders

Ouders zijn doorgaans blij dat de school extra investeert in de leerling binnen de school en niet verwijst naar een buitenschoolse voorziening.

Samenwerking OSB & BMC werkt positief

Door de samenwerking tussen het OSB en BMC vindt een natuurlijke intervisie plaats op aanpak en werkwijze. Beide scholen ervaren dit als zeer verrijkend. Door het contact wat de scholen met elkaar hebben, zijn de scholen in de optiek van leerlingen geen concurrenten, maar vrienden. De samenwerking werkt zo ook leerlingniveau op een positieve manier door.

De OSB en BMC hopen op een nog betere en snellere diagnostiek en inzet van outreachend jeugdhulp voor een nóg succesvollere trajectklas.

Lees meer