Wat valt er onder de Basisondersteuning?

    Alle scholen bieden hun leerlingen ten minste preventieve en licht curatieve ondersteuning op de onderstaande gebieden.

    • Cognitief: disharmonische intelligentie, hoogbegaafdheid
    • Leervorderingen: leerachterstanden in rekenen en taal, extra didactische ondersteuning
    • Ontwikkeling: dyslexie, dyscalculie, problemen met het verwerken van informatie
    • Werkhouding: problemen op het gebied van taakgerichtheid, motivatie, aandacht, concentratie, planning, organisatie
    • Sociaal-emotioneel: faalangst, teruggetrokken gedrag, sociale participatie, moeite met grenzen, sociale redzaamheid. lichte vorm van autisme
    • Fysieke behoefte: slechtziendheid, slechthorendheid, (fijn)motorische beperkingen, rolstoelafhankelijkheid maar zelfredzaam, langdurige ziekte
    • Algemene dagelijkse activiteiten: eten/drinken
    • Medisch
    • Thuissituatie: ondersteuning thuissituatie, vrije tijd
    • Middelengebruik: preventieve en licht curatieve ondersteuning bij middelengebruik (alcohol, drugs, games)

    Verder zijn in de basisondersteuning afspraken gemaakt over zaken als opbrengstgericht werken, competenties van docenten, pedagogisch klimaat, kwaliteitsbewaking en het contact met ouders. Meer informatie over de Amsterdamse basisondersteuning vind je in het Ondersteuningsplan.

    Bekijk het Ondersteuningsplan van dit Samenwerkingsverband