Wat valt er onder de Basisondersteuning?
Alle scholen bieden hun leerlingen ten minste preventieve en licht curatieve ondersteuning op de onderstaande gebieden:
- Cognitief: disharmonische intelligentie, hoogbegaafdheid
- Leervorderingen: leerachterstanden in rekenen en taal, extra didactische ondersteuning
- Ontwikkeling: dyslexie, dyscalculie, problemen met het verwerken van informatie
- Werkhouding: problemen op het gebied van taakgerichtheid, motivatie, aandacht, concentratie, planning, organisatie
- Sociaal-emotioneel: faalangst, teruggetrokken gedrag, sociale participatie, moeite met grenzen, sociale redzaamheid. lichte vorm van autisme
- Fysieke behoefte: slechtziendheid, slechthorendheid, (fijn)motorische beperkingen, rolstoelafhankelijkheid maar zelfredzaam, langdurige ziekte
- Algemene dagelijkse activiteiten: eten/drinken
- Medisch
- Thuissituatie: ondersteuning thuissituatie, vrije tijd
- Middelengebruik: preventieve en licht curatieve ondersteuning bij middelengebruik (alcohol, drugs, games)
Verder zijn in de basisondersteuning afspraken gemaakt over zaken als opbrengstgericht werken, competenties van docenten, pedagogisch klimaat, kwaliteitsbewaking en het contact met ouders. Meer informatie over de Amsterdamse basisondersteuning vind je in het Ondersteuningsplan.
Basisondersteuning in 6 stappen
Basisondersteuning in 6 stappen is een stappenplan van het ministerie van OCW. Het is het resultaat van de gezamenlijke inspanningen van leraren, ouders, intern begeleiders, ondersteuningscoördinatoren, schoolleiders, beleidsmakers en experts uit het primair en voortgezet onderwijs en de samenwerkingsverbanden.
Vragen of opmerkingen?
Vul dit formulier in. Wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.
Gaat je een vraag over een specifieke leerling, vermeld dan ook je telefoonnummer en of de leerling ingeschreven staat op een school (en zo ja: welke school).