Wat valt er onder de Basisondersteuning?
Alle scholen bieden hun leerlingen ten minste preventieve en licht curatieve ondersteuning op de onderstaande gebieden.
- Cognitief: disharmonische intelligentie, hoogbegaafdheid
- Leervorderingen: leerachterstanden in rekenen en taal, extra didactische ondersteuning
- Ontwikkeling: dyslexie, dyscalculie, problemen met het verwerken van informatie
- Werkhouding: problemen op het gebied van taakgerichtheid, motivatie, aandacht, concentratie, planning, organisatie
- Sociaal-emotioneel: faalangst, teruggetrokken gedrag, sociale participatie, moeite met grenzen, sociale redzaamheid. lichte vorm van autisme
- Fysieke behoefte: slechtziendheid, slechthorendheid, (fijn)motorische beperkingen, rolstoelafhankelijkheid maar zelfredzaam, langdurige ziekte
- Algemene dagelijkse activiteiten: eten/drinken
- Medisch
- Thuissituatie: ondersteuning thuissituatie, vrije tijd
- Middelengebruik: preventieve en licht curatieve ondersteuning bij middelengebruik (alcohol, drugs, games)
Verder zijn in de basisondersteuning afspraken gemaakt over zaken als opbrengstgericht werken, competenties van docenten, pedagogisch klimaat, kwaliteitsbewaking en het contact met ouders. Meer informatie over de Amsterdamse basisondersteuning vind je in het Ondersteuningsplan.
Protocolllen en handelingssuggesties over basisondersteuning
- Medisch handelen: protocol medisch handelen; brochure Ziezon
- Dyslexie: protocol dyslexie voortgezet onderwijs
- Dyscalculie: protocol dyscalculie
- Kindermishandeling: meldcode Huiselijk geweld en kindermishandeling; toolkit huiselijk geweld en kindermishandeling; checklist verantwoordelijkheden
- Slechtziend / blindheid: passend onderwijs voor leerlingen met een visuele beperking[JB4] ; ambulante begeleiding
- Disharmonisch profiel: aanpassingen bij schoolexamen en Centraal schriftelijk eindexamen (CSE) voor leerlingen met een disharmonisch profiel
- Veiligheid/ incidenten / schorsing: protocol incidentenregistratie; handelingsprotocol schoolveiligheid