Voor leerlingen die behoefte hebben aan extra ondersteuning, stellen scholen een ontwikkelingsperspectiefplan op. Daarin staat welke belemmerende en bevorderende factoren van invloed zijn op het functioneren van de leerling en wat zijn of haar verwachte uitstroomniveau is (de uitstroombestemming). Ook staat in het ontwikkelingsperspectiefplan welke ondersteuning de leerling nodig heeft en hoe de school die ondersteuning gaat verzorgen.
Scholen stellen een ontwikkelingsperspectiefplan op voor de volgende leerlingen in:
- voortgezet speciaal onderwijs
- praktijkonderwijs
- tussenvoorzieningen
- onderwijs-zorgarrangementen
- reguliere voortgezet onderwijs met een extra ondersteuningsbehoefte (meer dan basisondersteuning)
- reguliere voortgezet onderwijs die dreigen af te stromen of kunnen opstromen
- reguliere voortgezet onderwijs die uitstromen naar een tussen- of onderwijs-zorgarrangementen
Het Samenwerkingsverband heeft een format voor het ontwikkelingsperspectiefplan ontwikkeld. Heeft u twijfels bij het invullen? Bekijk dan de toelichting of het voorbeeld van een ingevuld ontwikkelingsperspectiefplan.