Scholen hebben zorgplicht: ze moeten ervoor zorgen dat iedere leerling die op hun school zit of zich aanmeldt een zo goed mogelijke onderwijsplek krijgt. Het liefst op de eigen school. De scholen van het Samenwerkingsverband hebben samen afgesproken welke ondersteuning iedere school in elk geval moet bieden. Dat noemen we de Amsterdamse basisondersteuning.
Alle scholen bieden hun leerlingen (eventueel in samenwerking met ketenpartners) ten minste preventieve en licht curatieve ondersteuning op de volgende gebieden:
cognitief | disharmonische intelligentie, hoogbegaafdheid |
leervorderingen | leerachterstanden in rekenen en taal, extra didactische ondersteuning |
ontwikkeling | dyslexie, dyscalculie, problemen met het verwerken van informatie |
werkhouding | problemen op het gebied van taakgerichtheid, motivatie, aandacht, concentratie, planning, organisatie |
sociaal-emotioneel | faalangst, teruggetrokken gedrag, sociale participatie, moeite met grenzen, sociale redzaamheid. lichte vorm van autisme |
fysieke behoefte | slechtziendheid, slechthorendheid,(fijn) motorische beperkingen, rolstoelafhankelijkheid maar zelfredzaam, langdurige ziekte |
algemene dagelijkse activiteiten | eten/drinken |
medisch | zie medisch protocol |
thuissituatie | ondersteuning thuissituatie, vrije tijd |
middelengebruik | preventieve en licht curatieve ondersteuning bij middelengebruik (alcohol, drugs, games) |
Verder zijn in de basisondersteuning afspraken gemaakt over zaken als opbrengstgericht werken, competenties van docenten, pedagogisch klimaat, kwaliteitsbewaking en het contact met ouders.
Meer informatie over de Amsterdamse basisondersteuning is te vinden in het Ondersteuningsplan.
Protocollen en handelingssuggesties
Download hier de protocollen en handelingssuggesties die scholen volgens de basisondersteuning hanteren:
- Medisch handelen: protocol medisch handelen; brochure Ziezon
- Dyslexie: protocol dyslexie voortgezet onderwijs
- Dyscalculie: protocol dyscalculie
- Kindermishandeling: meldcode Huiselijk geweld en kindermishandeling; toolkit huiselijk geweld en kindermishandeling; checklist verantwoordelijkheden
- Slechtziend / blindheid: passend onderwijs voor leerlingen met een visuele beperking; ambulante begeleiding
- Disharmonisch profiel: aanpassingen bij schoolexamen en Centraal schriftelijk eindexamen (CSE) voor leerlingen met een disharmonisch profiel
- Veiligheid/ incidenten / schorsing: protocol incidentenregistratie; handelingsprotocol schoolveiligheid