Praktijkvoorbeeld

Het Pluspunt

Het Hervormd Lyceum Zuid (HLZ) ondersteunt leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte in -en waar nodig buiten- de klas met een maatgericht plan. Met behulp van de innovatiegelden, ontwikkelden ze Het Pluspunt.

pluspunt-hlz.png

Maatgericht plan

Het pluspunt is een centrale en zichtbare plek in de school. Docenten, mentoren, leerlingen en het ondersteunend personeel kunnen er expertise en kennis halen en brengen. Op deze manier wil het HLZ de ondersteuningsstructuur schoolbreed verstevigen en verbinden.

Een breed gedragen olievlek

Het opzetten van het Pluspunt is ook de aanzet van een veranderproces. Teamleider van havo 4 en 5 Harold Tennekes: “We willen nog meer samenwerken, we willen toe naar een plek voor docenten om advies te krijgen en uiteindelijk naar een centrale plek in de school.” Daarom is het verstandig om het hele schoolteam te betrekken in de ontwikkeling van deze faciliteit. Zo ontstaat ruimte om samen de inhoud vorm te geven. Harold Tennekes: “We willen een olievlek met elkaar creëren die steeds groter wordt en breed gedragen wordt.

Samen handelingsgericht werken

De begeleider passend onderwijs, drie leerlingbegeleiders, de verzuimcoördinator, twee remedial teachers en twee zorgcoördinatoren vormen het Plus-begeleidingsteam. Samen met het schoolteam ontwikkelen ze een visie over het begeleiden van de leerlingen. Aan de hand van het Handelingsgericht werken, maakte het team de ondersteuning doelmatig, cyclisch en planmatig. Voor ingewikkelde ondersteuningsvragen werkt het team met het ontwikkelingsperspectiefplan (opp). Voor de wat lichtere ondersteuningsvragen werken ze met groeidocument. In dit document beschrijft de begeleider samen met de leerlingen en ouders hoelang ze naar een doel werken.

Het team stemt af hoe ze Pluspunt in de toekomst schoolbreed wil invullen. Het gezamenlijk invullen van het groeidocument of het ontwikkelingsperspectiefplan maakt ook ouders mede-eigenaar van de plannen. Dit biedt hen de mogelijkheid om mee te doen. Zo voelen zij zich gehoord waardoor het vaak goed lukt om samen te werken.

Effect Pluspunt

Een groot aantal leerlingen neemt deel aan de aangeboden ondersteuning. Leerlingen komen tot rust, voelen zich gehoord en zijn eigenaar van hun eigen plan. Voorheen was het voor sommige docenten lastig om gezamenlijk aan een plan te werken en onder het gedrag van leerlingen en van elkaar te kijken. Nu kan het zorgteam wijzen op welke onderliggende oorzaken en zo aangeven waaruit bepaald gedrag voortkomt. Het Pluspuntteam kijkt gezamenlijk naar de leerling om te zien waar ondersteuning nodig is. Voor docenten zorgt het Pluspunt voor verbinding met collega’s en met de klas en zo met de leerling.

Lees meer