Schoolaanwezigheid
Praktijkvoorbeeld

Jongerenwerk in school

Jongerenwerkers zijn de oren en ogen van een wijk. Zij kunnen daarom preventief met school overleggen bij problematiek. Zo draagt Jongerenwerk in school bij aan het bestrijden van specifieke urgente Amsterdamse problematiek. Dat doet ze door aandacht te hebben voor onderwerpen als kwetsbare meiden, jonge mantelzorgers, pesten, depressie, geweld, verslaving, etc.

Project

Jongerenwerk in school is een project waarbij jongerenwerkers in school aanwezig zijn, activiteiten organiseren en jongeren coachen. De jongerenwerkers bieden een laagdrempelig aanspreekpunt voor jongeren. Ze hebben een signalerende functie, bieden individuele begeleiding en versterken de binding met de samenleving. Ze zorgen ervoor dat de jongere centraal staat en verbinden de drie leefdomeinen: school, thuis en de straat. Op 19 Amsterdamse scholen is jongerenwerk in school vanuit een cofinanciering van de gemeente Amsterdam en het Samenwerkingsverband ingezet.

Aanpak grootstedelijke problematiek

Aanjager van dit project is Bianca Kamerbeek. Als schoolleider deed ze haar ervaring met jongerenwerkers op school op in Utrecht. Daar werkte ze intensief samen met Stichting Jongerenwerk Utrecht (JoU). “We hebben gezien hoe je heel preventief kunt werken om te voorkómen dat kinderen voortijdig schoolverlater worden. Of te voorkómen dat er incidenten zijn op school. Die ervaring heb ik meegenomen naar Amsterdam.”

Voor jongerenwerker Sjoerd is het werken op scholen een verrijking voor zijn blik op de wijk: “Jongerenwerk op school is van onschatbare waarde. Contact leggen in vredestijd, niet werken vanuit een loket, maar zaken een-op-een kunnen regelen. Dat is een grote meerwaarde.

Van elkaar leren

Van elkaar leren en eenduidiger werken binnen Amsterdam biedt grote meerwaarde voor de effectiviteit van het jongerenwerk op school. De sleutel ligt daarom in een stedelijke samenwerking van jongeren- en veldwerkorganisaties die samen met de stadsdelen, de centrale gemeente en scholen dit thema aanpakken.

Youthspot

Het lectoraat Youthspot richt zich op de professionalisering van het jongerenwerk. Zij werkt bottom-up met een open blik naar stedelijke, landelijke en internationale ontwikkelingen in de werelden van jongeren, samenleving, wetenschap en beleid. Het Lectoraat Youth Spot van de HvA onderzocht bestaande praktijken.

Wat levert het de scholen op?

Kamerbeek deed in 2019 een pilot van schooljongerenwerk op haar school, het Marcanti College. “Toen vanuit de leerlingen aan mij de vraag kwam: “Wanneer komen de jongerenwerkers weer terug?” wist ik dat ik het juiste aan het doen was". In november 2021 zijn inmiddels 11.000 leerlingen bereikt en doen 20 scholen mee.

Machteld Kruidenier van de Open Schoolgemeenschap Bijlmer:
"De jongerenwerker is voor ons dé schakel die eerder ontbrak in de verbinding school - thuis - vrije tijd. Onze jongerenwerker weet wat er speelt in het leven en de leefomgeving van onze jongeren buiten de schoolmuren. Door in en rond school aanwezig te zijn, bijvoorbeeld in de pauzes en na schooltijd, komen leerlingen makkelijk met hem in contact. Ze kunnen bij hem terecht voor vragen of problemen. In korte tijd is onze jongerenwerker verworden tot een onmisbare partner in de ondersteuningsstructuur voor jongeren."