Praktijkvoorbeeld

M-uren: Metis, montessori, maatwerk

Met maatwerkuren (M-uren) vergroot het Metis Montessori Lyceum ontwikkelmogelijkheden voor leerlingen. Met behulp van de innovatiegelden van het Samenwerkingsverband voortgezet onderwijs Amsterdam-Diemen, zette de school dit maatwerk project op.

Vijf M-uren per week

Het Metis had behoefte aan meer uren voor maatwerk. “Als montessorischool vinden we keuzevrijheid en maatwerk heel belangrijk”. De keuzeruimte was echter al gevuld met profielvakken. Daarom zijn lesuren verkort van 60 naar 50 minuten. Op deze manier is tijd gecreëerd voor vijf M-uren per week. Tijdens het tweede lesuur heeft de onderbouw de M-uren en de bovenbouw tijdens het derde lesuur.

De M-uren zijn zo ingeroosterd dat ze onderdeel zijn van een vast ritme. “In de ochtend werken M-uren goed, aan het eind van de middag niet; dan gaan leerlingen spijbelen.

Ieder vak biedt M-uren voor ondersteuning, verdieping, uitdaging of coaching. De eigen docenten verzorgen de M-uren of nodigen externen uit. De leerlingen kiezen wekelijks via Magister hun M-uren. Of docenten nodigen leerlingen uit om aan bepaalde M-uren deel te nemen.

 

Lees meer