Opbrengsten Masterclass School Attendance

Hoe ga je als school om met leerlingen die niet naar school komen? Wat kan je als school zélf doen om iedereen weer aan boord te krijgen? Tijdens de Masterclass School Attendance deelden doctor Carolyn Gentle-Genitty en co-host James Taylor hun visie en kennis.

Dit nemen de deelnemers aan de masterclass over schoolaanwezigheid mee:

‘Every student, every day’

Uit onderzoek blijkt dat iedere dag verzuim een negatief effect op schoolprestaties heeft. Vanaf dag 1. Zelfs als het geoorloofd verzuim is. ‘Every student, every day’ was ook de titel van een Obama-campagne over schoolaanwezigheid.

‘They must be present in school’

Jongeren hebben het nodig om op school te zijn. Naar school gaan is het beste dat je kinderen kan bieden.

‘Care about and really care fór your students’

Niet teveel investeren in schoolbeleid en protocollen. Stop met praten over afwezigheid en thuiszitten. Werk aan áánwezigheid en investeer daarvoor in een goede relatie met de jongeren.

Registreer als school aanwezigheid

Zorg dat je je registratie vaak bestudeert, zoekt naar patronen, zodat je als school snel kan ingrijpen en adequate maatregelen kan treffen vanaf de eerste signalen. Geen strafmaatregelen, maar uitreiken naar de jongere en zijn of haar omgeving.

‘Let the community help you with your students’

Bouw relaties op met allerlei organisaties in je buurt. Grass root organisaties, community-based organisaties en de formele organisaties. Haal ze in je school.

‘When kids are sabotaging going to school, the consequence should be: going to school!’

In de interessante q&a over grenzen stellen stelde een deelnemer: ‘Maar het houdt toch ook wel eens op voor een leerling op school?’ De sprekers gaven boeiende voorbeelden hoe je als school leerlingen kan leren hun eigen verantwoordelijkheid te nemen en consequenties te verbinden aan gedrag: going to school!

>> Ga naar de Masterclass School Attendance

 

Reacties

Lees verder