Praktijkvoorbeeld

De Plusklas op het Spinoza Lyceum

Het Spinoza Lyceum biedt leerlingen maatwerk en begeleiding in de Plusklas. Zo verbeteren resultaten van de leerling en neemt schoolaanwezigheid toe.

Een trajectvoorziening

Omdat er onvoldoende mogelijkheden waren om leerlingen te begeleiden, startte het Spinoza Lyceum in 2018 de Plusklas. Dit is een trajectvoorziening in school waar leerlingen een boost krijgen om uiteindelijk weer het volledige lesprogramma te kunnen volgen. Leerlingen die tijdelijk minder belastbaar zijn, komen in aanmerking voor de Plusklas. De leerlingen krijgen individuele begeleiding waardoor een beperkt aantal leerlingen gebruik kan maken van de Plusklas.

Vrijwillige basis

Het deelnemen aan de plusklas is op vrijwillige basis en gaat altijd in overleg met de leerling, mentor, ouders, coach en zorgcoördinator. Het vrijwillige karakter is erg belangrijk. Het biedt de leerling de Plusklas te ervaren als motiverend. En niet als een bijkomende verplichting. De naam Plusklas refereert vaak naar begeleiding voor leerlingen die meer in hun mars hebben dan ze in eerste instantie laten zien. De Plusklas verwijst naar ‘plus’ aandacht. De klas is er ook om tot rust te komen, als checkin/checkout plek, om bezig te zijn met schoolwerk in een rustige omgeving of om gesprekken te hebben met hulpverlening.

Terug in de klas

Uitgangspunt voor de Plusklas is dat de leerling de lessen zoveel als mogelijk in een reguliere setting volgt. De openingstijden van de Plusklas lopen dan ook parallel aan het reguliere rooster. Zo kan de leerling eenvoudig afwisselend reguliere lessen en Plusklas uren volgen. De Plusklas is ook na schooltijd toegankelijk om bijvoorbeeld huiswerk te maken. Het doel is om de leerling uiteindelijk weer volledig te laten meedraaien in de klas. De leerling brengt daarom niet hele lesdagen door in de Plusklas.

De coach, BPO en de oud-leerling

Drie speciaal opgeleide coaches begeleiden leerlingen in de Plusklas. Deze coach stimuleert en motiveert de leerlingen om bezig te zijn met het schoolwerk, het helpen om een planning van de dag te maken, het opvangen van de leerling bij bepaalde toetsen, het volgen en bespreken van behaalde cijfers en aanwezigheid van de leerling. Daarnaast biedt de coach de mogelijkheid voor een dagstart en checkout. De Begeleider Passend Onderwijs (BPO) kan de coach met haar expertise ondersteunen. De BPO neemt regelmatig leerlingen apart om bepaalde vaardigheden te trainen. Denk aan faalangst, oppositioneel gedrag, of een training sociale vaardigheden. Om de kans op leerachterstanden te verkleinen, ondersteunen oud-leerlingen, de individuele leerlingen ook vakinhoudelijk.

Reflectie

Als het na een bepaalde periode goed gaat met de leerling, zien de medewerkers op het Spinoza dat de leerlingen volledig terugkeert naar de reguliere lessen. De deelnemende leerlingen zijn erg tevreden en het aantal thuiszitters is sterk afgenomen. Docenten voelen zich betrokken waardoor ze minder werkdruk ervaren. De meeste ouders zijn heel tevreden. In sommige gevallen willen de ouders nog beter betrokken worden bij het proces. Hier speelt het Spinoza op in door het online delen van het handelingsplan. Zo blijven de ouders dagelijks op de hoogte over hoe het met hun kind gaat.

Lees meer