Begaafdheid
Onderzoek

Signaleren en begeleiden van talent

Hoe gaan meisjes en jongeren met een niet-westerse migratieachtergrond in het voortgezet onderwijs om met hun (hoog)begaafdheid? Hoe kunnen zij, in het kader van passend onderwijs, begeleiding vinden die hun welbevinden bevordert en waarbij ze hun potentie kunnen ontwikkelen?

Gelijkwaardige talentontwikkeling

Ineke Krol: "Aan de hand van literatuuronderzoek willen we de huidige kennis over verschillende profielen van begaafden, dichter bij de praktijk in het voortgezet onderwijs brengen. Zo wil dit initiatief ertoe bijdragen dat alle jongeren trots zijn op zichzelf. En dat zij hun talenten zo veel mogelijk ontwikkelen. Deze optimale persoonlijke ontwikkeling komt uiteindelijk ten goede aan henzelf en aan de maatschappij."

Het extraverte kind

Als talentcoördinator volgde Ineke Bosman diverse workshops over (hoog)begaafdheid en de jaaropleiding tot talentcoach. Het viel haar op dat het beeld van, en de aandacht voor één bepaald type (hoog)begaafde leerling in het onderwijs vaak overheerst. Namelijk die van het extraverte kind, dat een stevig ego heeft, aanwezig is in discussies, goed presteert en om méér vraagt.

Het onopgemerkte kind

In de praktijk van talentbegeleiding op haar school zag Ineke vooral witte jongens aangemeld voor extra ondersteuning op het gebied van (hoog)begaafdheid. Bosman: “Dit komt doordat hun schoolresultaten ver onder of boven de norm liggen en vaak hun gedrag aanleiding hiertoe geeft. Een ander deel van de jongeren wordt zo gemakkelijk over het hoofd gezien.” En zij constateerde dat meisjes zich eerder aanpassen aan de norm van de groep dan dat zij willen opvallen met hun prestaties.

Coaching HB

Het Metis Montessori Lyceum ontwikkelde met hulp van innovatiegelden van het samenwerkingsverband, 'Coaching HB'. Tijdens vaste contacturen komen havo- en vwo-leerlingen van het Metis elke week naar de M-uren. Daar is speciaal aandacht voor meisjes en jongeren met een migratieachtergrond.