Onderwijs aan nieuwkomers
Onderzoek

Taalachterstanden: TOS en tweede taal

Wat kenmerkt de problematiek van leerlingen die een taalachterstand hebben vanwege een taalstoornis? Of vanwege het leren van Nederlands als tweede taal? En wat kun je binnen school doen om deze leerlingen optimaal te begeleiden?

Innovatieproject: taalcoach

Leerlingen in de Internationale Schakelklas (ISK) hadden moeite om de instructie bij de praktijklessen te begrijpen. Daarom zette Rob van Bever, directeur op de LUCA Praktijkschool, dit project op. Op deze school met 170 leerlingen, zitten 68 leerlingen met 19 verschillende nationaliteiten in de ISK. Zij moeten de Nederlandse taal leren. Omdat ze moeilijk leren, is het de koppeling tussen taal en praktijk hard nodig.

Wat is er aan de hand bij taalontwikkelingsstoornissen?

Wat houdt het begrip taalontwikkelingsstoornissen (TOS) precies in? Wanneer spreek je van een TOS en wanneer van een taalachterstand?

Stand van zaken in het werkveld

Linguïste Audrey Franssen werkt op het VierTaal College Amsterdam. Ze vertelt over de stand van zaken in het werkveld van de Taalontwikkelingsstoornis (TOS). Daarvoor baseert ze zich op het boek Spraaktaal van Jet Isarin en de Hulpwaaier TOS. Werken die zijn geschreven voor de professional als voor de jongere zelf.

Taalverwerving bij meer- en anderstalige leerlingen

Het verwerven van een tweede taal is een lang proces. Leerlingen die vanuit het nieuwkomersonderwijs instromen in het regulier onderwijs zitten daar nog midden in. Zij hebben extra ondersteuning nodig om de vakinhouden te begrijpen en om hun taalvaardigheid verder te ontwikkelen.

De superdiverse meertalige onderwijspraktijk

Femke Scheltinga werkt als onderzoeker naar taalontwikkeling bij kinderen bij het ITTA. Scheltinga doet een literatuurstudie naar hoe docenten beter kunnen worden voorbereid op de meertalige superdiverse onderwijspraktijk. Ze gaat tijdens haar presentatie in op het proces van tweedetaalverwerving bij leerlingen en de factoren die daarbij een rol spelen.

Panelgesprek: leerlingen met taalproblemen ondersteunen

Laten shinen, vertrouwen geven en goed kijken naar de leerling. Dat geven de sprekers tijdens het panelgesprek je mee. Rob van Bever, Heleen Filius, zorgcoördinator op het Mundus College en Jeffrey Post, ondersteuningscoördinator DENISE bespreken hoe zij leerlingen met taalproblemen ondersteunen in hun scholen.