Good practice: Ignatiusgymnasium

Wat doe je als een leerling vanwege een progressieve ziekte steeds meer medische ondersteuning nodig heeft? Op het Ignatiusgymnasium vonden ze daar, dankzij de ouders, een creatieve oplossing voor. Zorgcoördinator Mieke Konings vertelt erover.

Wat was de situatie?
‘Een van onze eindexamenleerlingen heeft de spierziekte Duchenne. Hij zit al sinds de eerste klas bij ons op school, maar zijn toestand is in de afgelopen jaren achteruitgegaan. Tegenwoordig kan hij niet meer zelf slijm ophoesten; daarom heeft hij nu een canule (een soort buis in zijn luchtpijp), die regelmatig moet worden uitgezogen. Op school dachten we: die medische ondersteuning kunnen wij niet bieden.’

Hoe lossen jullie het nu op?
‘Het zijn de ouders van de jongen die voor de oplossing hebben gezorgd: zij hebben een netwerk van geneeskundestudenten om hem heen georganiseerd. Nu is er altijd een medisch student op school aanwezig voor als deze leerling hulp nodig heeft. De ouders betalen dat uit het PGB. De student zit bij ons op school in een kamertje te leren, en wordt opgepiept als hij of zij nodig is. Daarnaast helpen de studenten de jongen bij het maken van toetsen, omdat hij zelf niet meer kan typen of schrijven. Iedereen is blij met deze oplossing. Voor de studenten is het een goed bijbaantje, en wij zijn blij dat de medische ondersteuning ons uit handen wordt genomen, zodat de leerling toch gewoon bij ons op school kan blijven.’

Wat kunnen andere scholen hiervan leren?
‘Deze oplossing is vooral een verdienste van de ouders, zonder hen hadden we dit niet zelf kunnen organiseren. Ik denk dat het voor scholen belangrijk is in zo’n situatie goed met ouders in gesprek te gaan, en open te staan voor hun initiatieven. Dan blijkt er soms meer te kunnen dan je dacht.’