Doorstroomoverleg

Om een vastgelopen situatie rond een leerling vlot te trekken, is er het Doorstroomoverleg. Dit tweewekelijkse overleg is voor alle Amsterdamse onderwijsprofessionals. Een professional kan al bij de eerste stagnatie een Doorstroomoverleg aanvragen. Hoe eerder iedereen handelt in de richting van een oplossing voor de leerling, hoe beter.

Tijdens het Doorstroomoverleg komen we gezamenlijk tot een gerichte oplossing. Dit doen we op basis van het gedeelde inzicht in de situatie. De daarop volgende actie is voor leerling, school, ouders en hulpverlening. Deze manier van werken helpt om processen weer te laten stromen.

Aan een Doorstroomoverleg nemen alle belangrijke betrokkenen rond een kind of jongere deel. Dat zijn in ieder geval:

  • Leerling
  • Ouders en verzorgers
  • Vertegenwoordigers vanuit de school waar de leerling staat ingeschreven, zoals een intern begeleider, ondersteuningscoördinator (voorheen zorgcoördinator) of een schoolleider
  • Voorzitter Doorstroomoverleg
  • Ondersteuner Doorstroomoverleg
  • Notulist Doorstroomoverleg

Als het nodig is voor de oplossing, dan nemen ook andere professionals deel, bijvoorbeeld de leerplichtambtenaar, een vertegenwoordiger vanuit de jeugdhulp of zorg (ouder-kindadviseur, psycholoog, hulpverlener, maatschappelijk werker, arts, gezinsvoogd), de betrokken vertegenwoordiger vanuit een van de samenwerkingsverbanden of een andere betrokkene.

Het Doorstroomoverleg is in principe tweewekelijks op maandagmiddag beschikbaar.

Werkwijze

Het Doorstroomoverleg volgt een aantal vaste stappen. Het voortraject en de vervolgacties na het gesprek zijn van groot belang.

  1. Het voortraject
    De professional meldt een casus aan bij de ondersteuner van het Doorstroomoverleg. De aanmelder ontvangt van de ondersteuner het formulier ‘stagnatieschets’. De aanmelder vult dat ter voorbereiding op het overleg in. Daarin beantwoordt hij de volgende vragen:
    • Heb je alle beschikbare informatie rond de leerling daadwerkelijk verzameld en bijgevoegd?
    • Wat verwacht je als inbrenger van het Doorstroomoverleg?
    • Wie moet er aan tafel zitten? Wat zijn hun contactgegevens
    • Is er sprake van een onderliggend conflict/verschil van inzicht en zo ja, wat is dat dan?
    • Moet de casus doorgeleid worden naar het stedelijk integraal Doorbraakteam?
      De voorzitter bepaalt of een casus op de agenda komt. Zo ja, dan deelt de ondersteuner van het Doorstroomoverleg de stukken aan alle betrokkenen.
  2. De bijeenkomst
    Het Doorstroomoverleg kan zowel fysiek als online plaatsvinden.
  3. Follow-up
    Het echte werk begint ná het Doorstroomoverleg. In het verslag van het overleg zet de notulist de acties op een rij. Leerling, ouders, school en eventueel anderen gaan daarna aan de slag. Zij houden elkaar op de hoogte. Samen zorgen zij ervoor dat een leerling weer verder kan in het onderwijs. De voorzitter, notulist en ondersteuner van het Doorstroomoverleg hebben daar verder geen rol in.