Coachleerlijn binnen de school

Niet alleen schoolse vaardigheden maar ook Vox-vaardigheden aanleren, dat is wat het Vox College voor heeft. Het richt zich op betekenisvol leren door middel van het samenwerken in projecten met leerlingen van verschillende onderwijsniveaus. De Vox-vaardigheden helpen de leerlingen uiteindelijk bij hun visie op wereldburgerschap. 

Innovatiegelden

Wat wil het Vox-college de leerlingen meegeven naast het cognitieve stuk? Welke Vox-vaardigheden zijn dat? Anne de Hoop deed een literatuuronderzoek om dit uit te zoeken. Via de innovatiegelden van het Samenwerkingsverband Amsterdam-Diemen, werkte ze samen met een projectgroep van Vox en Michel Linthorst. Linthorst is auteur van de ‘7 Life Skills’. Anne: “Een werk dat goed aansluit bij onze Vox Vaardigheden."

7 life skills

Veerkracht, doorzettingsvermogen, leren samenwerken, wie ben je zelf en wat kan je daarmee? Deze elementen kwamen ook terug in de ‘7 Life Skills’ van Linthorst. Anne: "Op basis van het raamwerk dat wij maakten, werkte Michel vanuit zijn eigen ‘7 Life Skills’ passende ervaringsoefeningen uit.” Gezamenlijk werkten ze de 7 Life Skills uit tot een leerlijn. In 2020 zijn ze gestart met het implementeren ervan.

Specifieke aandachtspunten

Per periode is er een specifiek aandachtspunt. Het schooljaar bestaat uit vier periodes van 10 weken. De eerste vijf weken gaat over ‘Jij en de school’, de tweede helft van de periode gaat over samenwerken en communiceren. Voor de kerstvakantie is er ‘Zelfvertrouwen en doorzetten’. Na de kerstvakantie is er weer een herhaling van ‘Jij en de school’. De derde periode is ‘Creatief en oplossingsgericht denken’. De laatste periode is ‘Talenten en kwaliteiten’.

Clusters gericht op het onderwijs

Naast deze vijf periodes zijn er 3 clusters die meer gericht zijn op het onderwijs. ‘Jij en de wereld’, ‘Leren studeren’ en ‘Reflecteren’. Deze onderwerpen komen terug in alle vakken. De vakdocenten voeren deze leerlijn uit. De leerling doet tien opdrachten en levert er daarvan twee in. Anne: “Het wordt niet beoordeeld, het is om te laten zien dat je er als leerling mee bezig bent geweest.

Coachtijd

Elke ochtend is er een kwartier coachtijd. Daarin behandelt de coach wat er speelt in de belevingswereld van de leerling. Het collectieve coach-uur is op woensdagmiddag. Dan voeren de coaches met de leerlingen de opdracht uit. Dan zijn alle klassen, leerjaren en coaches in huis.

Ontwikkeltrappen

De ontwikkeltrap geeft aan waar de Vox-vaardigheid voor staat. Hoe de school de ontwikkeltrap gaat inzetten, dat moet nog handen en voeten krijgen. Ze willen de leerlingen niet het gevoel geven dat de leerling een tree moet groeien. Docenten kiezen nu zelf of ze deze ontwikkeltrappen gebruiken.

Life Skills bibliotheek

Coaches [docenten red.] kunnen per periode bekijken waar aan ze aan werken. In de Life Skills bibliotheek staan de oefeningen die daarbij horen. Dit alles staat op de one-drive. “Zo is er een opdracht bij samenwerken waarbij je op een kleed moet staan en met z’n allen het kleed moet omdraaien zonder er af te stappen. Of met een ballon tussen de ruggen naar de overkant komen. Of op elkaar aflopen en stop leren zeggen. Of een hometour in de brugklas: dat de leerlingen vertellen wie ze zijn en waar ze vandaan komen.” Coaches hebben veel vrijheid om de opdrachten in te vullen.

Loopbaanoriëntatie en -begeleidingsprogramma

In de toekomst wil het Vox-college het loopbaanoriëntatie en -begeleidingsprogramma verder ontwikkelen. Een programma dat zou aansluiten op de Vox-vaardigheden. “Het coachprogramma is nu op de school gericht. We zouden de link graag naar buiten leggen.” Het doel  is wederom de Vox-vaardigheden aan de leerlingen mee te geven: actief wereldburgerschap.

vox ontwikkeltrap

Lees meer

Vragen of opmerkingen?

Vul dit formulier in. Wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Gaat je een vraag over een specifieke leerling, vermeld dan ook je telefoonnummer en of de leerling ingeschreven staat op een school (en zo ja: welke school).