Opbrengsten pilot Transferbegeleiding aan jongeren in kwetsbare onderwijsposities

Uit landelijk onderzoek van het Centraal Planbureau blijkt dat jongeren die praktijkonderwijs volgen minder vaak doorstromen naar vervolgonderwijs. De gemeente Amsterdam en de scholen voor voortgezet speciaal onderwijs, praktijkonderwijs en entreeonderwijs in de regio Amsterdam, zien dat er een groep leerlingen is voor wie deze overgang kwetsbaar is. 

handen-omhoog-leslokaal-bb.jpg

Het is onduidelijk waar zij naartoe gaan nadat zij de school verlaten hebben. Daarom nam de gemeente Amsterdam, samen met Orion Speciaal Onderwijs, het initiatief om een pilot uit te voeren met transferbegeleiding voor tien jongeren uit verschillende onderwijsinstellingen in de regio Amsterdam. De opbrengsten van die pilot zijn nu beschikbaar.

Pilot Transferbegeleiding

De pilot Transferbegeleiding aan jongeren in kwetsbare onderwijsposities was gericht op de vraag hoe voorkomen kan worden dat leerlingen op hun 18e thuis zitten zonder werk of vervolgopleiding. Onderzocht is welke transferbegeleiding jongeren uit het praktijkonderwijs en voortgezet speciaal onderwijs krijgen naar vervolgonderwijs. De opbrengst van het onderzoek is kennis over de factoren die een soepele overgang bevorderen.

Twee rapporten

De pilot bestaat uit twee deelonderzoeken, waarvan nu de rapporten beschikbaar zijn:

  • Op zoek naar passend onderwijs gaat over de schoolloopbanen van leerlingen in het voortgezet speciaal onderwijs en onderwijs-zorgvoorzieningen en mogelijke aanknopingspunten voor begeleiding of ondersteuning.

Hiervoor zijn tien leerlingen en negen ouders geïnterviewd. In het rapport worden hun ervaringen beschreven: wat hebben leerlingen meegemaakt in hun schoolloopbaan? Daarna wordt beschreven wat leerlingen en ouders beschouwen als positieve en negatieve factoren in het onderwijs en de hulpverlening.

  • Voor Een vroeg begin is het halve werk is in een bestaand databestand nagegaan hoe de schoolloopbanen en hulpverleningsgeschiedenissen van leerlingen in verschillende onderwijsvoorzieningen eruitzien.

Daarnaast zijn interviews afgenomen bij leerlingen en ouders over de schoolloopbanen van deze leerlingen. Ook vond de evaluatie plaats van een pilot met transferbegeleiding van leerlingen in de overgang naar vervolgonderwijs of werk.

De pilot Transferbegeleiding aan jongeren in kwetsbare onderwijsposities is onderdeel van KeTJAA, de Regionale kenniswerkplaats jeugd Amsterdam-Amstelland. Het onderzoek is uitgevoerd door onderzoekers van de Hogeschool van Amsterdam, IHub en het Verwey-Jonker Instituut. Bij het project was een meedenkgroep van jongeren en experts actief.