SJSO werkconferentie: Samenwerken vanuit verschillende perspectieven
Wat wil jij je collega nou altijd al vragen? In het Amsterdams gespecialiseerd- en kleinschalig voortgezet onderwijs werken onderwijs- en gespecialiseerde jeugdhulpprofessionals dagelijks samen aan een positieve schoolloopbaan voor de leerlingen. Dat doen ze samen met het brede netwerk in en om een school zoals bijvoorbeeld: het Ouder- en Kindteam, de jeugdgezondheidszorg en de leerplicht.

Wat bieden we aan?
Jaarlijks organiseren we een brede bijeenkomst om elkaar te ontmoeten en in gesprek te raken over de voor jou belangrijke onderwerpen. We bieden tijdens deze bijeenkomst verschillende workshops, speeddates en rondetafelgesprekken aan.
Programma
15.00 uur | Inloop |
15.30 uur | Welkom Keynote door Annette van der Poel en Floor Bolling |
16.15 uur | Pauze |
16.30 uur | Workshop ronde 1 |
17.30 uur | Pauze |
17.45 uur | Workshop ronde 2 |
18.45 uur | Afsluiting en buffet |
Workshops
1. Jouw ingebrachte mentor
Jannike Oltmans (Levvel)
Wie zijn de belangrijke mensen in het leven van de mensen die jij begeleidt of behandelt? En hoe kunnen zij een rol spelen in het hulpverleningsproces? In deze interactieve workshop ontdek je via het WIE-spel hoe betekenisvolle relaties kinderen, jongeren en ouders kunnen ondersteunen. Na een introductie op de onderzoeken die hieraan ten grondslag liggen, zullen we door vragen te stellen en perspectieven te wisselen, de impact ervaren van een sterk netwerk. Doe mee en leer hoe je deze inzichten kunt toepassen in je werk.
2. Workshop cultuursensitiviteit
Herby Goedhart en Elise Jurgen (Sports en Behavior)
Veel van onze leerlingen groeien op in wat we noemen ‘twee culturen’. We spraken met een aantal jongeren met deze achtergrond. Het kan een mooi verrijkend gegeven zijn, maar soms ook ingewikkeld. Hierover ontwikkelden we lessen voor leerlingen. Aan de hand van gesprekken en opdrachten maken we dit bespreekbaar en kijken we met de leerlingen wat het opgroeien in twee culturen met je doet en hoe je daar mee om kan gaan.
In deze workshop laten we zien wat we doen en geven we docenten en hulpverleners handvatten mee.
3. Leven met levend verlies
Leontien Sauerwein (Cordaan)
Wat gebeurt er bij ouders als zij een kind met een beperking krijgen? En daarna? En hoe kun je als professional omgaan met het verlies van ouders van een zorgintensief kind? Ouders/verzorgers van kinderen met een beperking blijven een leven lang geconfronteerd worden met verlies: verlies van wat er is en wat er niet is. Zij moeten leven met de beperkingen van hun kind en terugkerende crises zien te overleven. In de theorie wordt dit levend verlies of chronische rouw genoemd. Deze chronische rouw komt op verschillende, soms onverwachte, momenten boven, ook in samenwerking met anderen.
De workshop geeft antwoord op de volgende vragen: wat betekent het voor ouders om een zorgintensief kind te krijgen en mee te leven? En hoe werkt dat door in samenwerkingen buiten het gezin?
4. Pittige jaren
Merel Schulte en Lyda Lissenburg (PI-scholen)
In deze sessie gaat het om het gezamenlijk geven van de oudertraining Pittige Jaren. Deze training maakt het mogelijk om ouders laagdrempelig, in de school opvoedvaardigheden aan te reiken met als basis spel en verbinding. Vanuit deze training kan door de ouderbegeleiding (sjso-medewerker) indien nodig een vervolg op maat gegeven worden in de individuele ouderbegeleiding.
5. Je verhaal op tafel
Marije van Sloten (Cordaan)
Deze sessie biedt een methode om waar je een vraag over hebt of tegenaan loopt, met een opstelling visueel te maken. Playmobilpoppetjes representeren alle betrokken waar jij mee te maken hebt in je werk; collega's, cliënten, ouders, ketenpartners. Letterlijk je eigen Verhaal op Tafel zien staan geeft inzicht in wat speelt en bied je een andere kijk op deze casus.
6. Relationeel vakmanschap
Annabel MacKaay en Carina Middelburg (iHub)
Tijdens de workshop Relationeel Vakmanschap nemen we je mee in het werken vanuit de relatie. We behandelen diverse copingstijlen en gaan in op geraaktheid. Dit doen we op een visuele wijze waardoor de deelnemer inzicht krijgt in wat er bij de ander gebeurt en hoe dit van invloed is op je eigen geraaktheid.
7. Brugfunctionaris, ondersteuningscoördinator en SJSO op school in verbinding
Tessa Hoedemaker, Sophie Haars en Habiba Ahkuk (Orion)
In het gespecialiseerd onderwijs is samenwerking cruciaal - juist omdat de zorgvragen vaak complex zijn en snel schakelen nodig is. Hoe versterken we elkaar op school als het gaat om ondersteuning van leerlingen en hun ouders?
In deze workshop gaan de SJSO-hulpverlener, de brugfunctionaris -als ‘nieuwe’ partner op de werkvloer- en de ondersteuningscoördinator met elkaar in gesprek. Ieder vanuit de eigen rol en perspectief, met als gezamenlijk doel: de leerling en zijn systeem écht zien en verder helpen. We gaan praktisch aan de slag en er is ruimschoots ruimte voor gesprek en het uitwisselen van ervaringen en ideeën. Wat werkt goed, waar lopen we tegenaan en hoe kunnen we beter op elkaar afstemmen?
8. De verklarende analyse
Wieteke Willems en Henk Fibbe (Studie & Leer Centrum)
De verklarende analyse is een manier om samen met het kind, de ouders en de leerkracht heel concreet in kaart te brengen waarom bepaalde problemen of zorgen ontstaan en blijven bestaan. Het gaat dan niet alleen om wat er aan de hand is, maar vooral om: waarom gebeurt dit? De analyse levert een mooi overzichtelijk beeld op waarin iedereen zich herkent en wat als uitgangspunt dient voor verdere stappen en hulp die past bij het kind en het gezin. De verklarende analyse zorgt op deze manier voor onderling begrip, draagvlak, samenwerking en motivatie.
9. Beweging creëren bij verzuim of uitval
Clemens Post en Abdelilah Bouchikhi (Samenwerkingsverband)
Clemens en Abdelilah vertellen over hun eerste jaar als fixer voor langdurig thuiszitters. Wat zijn hun ‘lessons learned’ om weer beweging te creëren voor leerlingen, zodat je voorkomt dat leerlingen uitvallen? Hoe kan je dat als school zelf toepassen? En hoe doe je dat samen met school, SJSO en andere ketenpartners?
10. Wat als er zorgen zijn over onveiligheid in het gezin?
Femke Postma (Stichting OKT), Tejo Schut (Praktijkcollege Noord), Marit van Luijn (Samenwerkingsverband voortgezet onderwijs) en een SJSO-professional
Je maakt je zorgen over de thuissituatie van een jeugdige. De situatie roept vragen op: is dit acceptabel, of is er sprake van onveiligheid? Vaak zijn er meerdere professionals betrokken bij een gezin. Wie neemt dan welke verantwoordelijkheid? Hoe zorg je dat je samen optrekt? Wat is de rol van de Meldcode in dit proces? En wat kan een aandachtsfunctionaris betekenen?
Kortom: hoe organiseer je effectief samenspel, in lijn met de Amsterdamse jeugdvisie en het gebiedsgericht samenwerken? Welke tools, werkwijzen en hulplijnen kun je hierbij inzetten? De bovengenoemde professionals nemen je mee langs de vragen en dilemma’s. Na de workshop heb je handvatten voor meer houvast.
De bijeenkomst is georganiseerd door: Stichting Kolom, Stiching Orion, de PI-scholen, iHub Onderwijs en familiezorg, de Samenwerkingsverbanden Amsterdam-Diemen, OKT, Trainingsbureau Sport&Behaviour, Levvel, Cordaan, Stichting Ja, Fibbe SCL, Groei & Glunder, Carehouse (Leveo Groep) en MOC 't Kabouterhuis.