Praktijkvoorbeeld

Loopbaanoriëntatie op het Mundus College

Het Mundus College omarmt het idee van ouderbetrokkenheid en ontwikkelde een methodiek waarbij ze het partnerschap met ouders actief opzoekt. Deze aanpak blijkt succesvol. 

Het interactieve gesprek

Om het gesprek tussen ouder en leerling te stimuleren hanteert het Mundus College het toekomstgerichte voortgangsgesprek. Via thuisopdrachten gaan ouder en kind op zoek naar de kwaliteiten en motivatie van de leerling en komen zo tot een goede profielkeuze. In een driehoekgesprek op school bespreken de ouders, leerling en mentor samen de kwaliteiten en motieven van de leerling.  

Een toekomstgericht voortgangsgesprek bevat de volgende vragen:

  • Wat leerde de leerling over zichzelf tijdens de praktijkervaringen en opdrachten?
  • Tot welke sectorkeuze leidde dit?
  • Wat wil de leerling verder onderzoeken om te komen tot verdieping van het gekozen profiel?
  • Welke beeld heeft de leerling van de profielen, de beroepen in de sectoren en wat precies spreekt de leerling daarin aan?

Succesfactoren bij de methodiek van Mundus

  • School heeft contact met een ouder (of andere betrokken volwassene) van elke leerling over loopbaanoriëntatie en -begeleiding.
  • De leerling neemt de regie tijdens de interactieve ouderavond. Dit bereiden de ouder en leerling voor aan de hand van een thuisopdracht.
  • Leerling, mentor  en ouders voeren in interactie met elkaar het toekomstgerichte voortgangsgesprek.
  • Ouder en leerling doen tijdens de interactieve ouderavond praktijkervaring op door het doen van een praktijkopdracht in het kader van een specifiek profiel.
  • Ouder en leerling ontvangen concrete handvatten voor het gesprek thuis over loopbaanoriëntatie en -begeleiding.

Loading