Gelijke kansen voor leerlingen met kenmerken van begaafdheid in het voortgezet onderwijs
Zowel op het vmbo als op gymnasia vind je leerlingen met kenmerken van begaafdheid. Soms worden ze helaas pas laat opgemerkt. De noodzaak om deze groep leerlingen tijdig te signaleren werd ontroerend duidelijk in de film Hoogbegaafd. Wat nu?!. De film laat zien dat de impact op het leven van een begaafd kind enorm is, als het pas laat wordt gehoord en gezien.
Verdiep tijdens deze bijeenkomst je kennis en leer van en met elkaar. Verken hoe je als school nog beter passend onderwijs voor leerlingen met kenmerken van begaafdheid kunt verzorgen.

Leer de leerling herkennen
Hoe krijg jij meer zicht op de talenten, behoeften en interesses van leerlingen met kenmerken van begaafdheid op jouw school? Worden deze leerlingen op jouw school (h)erkend? Hoe weet je of het curriculum past of knelt? Hoe divers is de populatie van jouw school en hoe spelen jullie daarop in? Hoe kunnen leerlingen hun kansen echt verzilveren? Waar gaat het vlammetje bij begaafde leerlingen van aan?
Programma
14.30 - 14.45: Inloop
14.45 - 15.00: Plenaire start
Welkom door de dagvoorzitter Hetty Mulder. Hetty Mulder is projectleider HB bij het Samenwerkingsverband en ondersteunt al sinds 2019 scholen voor voortgezet onderwijs in Amsterdam bij dit onderwerp.
15.00 - 15.30: Plenaire inleiding door Lineke van Tricht
Lineke van Tricht doet promotieonderzoek naar wat begaafde leerlingen motiveert en dan vooral leerlingen uit gezinnen met een lage sociaal- economische status. Lineke is directeur en eigenaar van Bureau Talent. Ook doceert ze aan de Radboud Universiteit in Nijmegen bij de afdeling International Training on High Ability (RITHA), opleiding voor specialist hoogbegaafdheid.
15.30- 16.30: uiteen in groepen
De verschillende groepen bespreken de volgende thema’s:
- Het signaleren van talenten en het ondersteunen en ontwikkelen van motivatie en leerpotentieel van leerlingen met kenmerken met hoogbegaafdheid uit gezinnen met een lage sociaal economische status (SES) o.l.v. Lineke van Tricht.
- Gelijke kansen voor leerlingen met kenmerken van begaafdheid binnen een VO-Montessori-context: o.l.v. Mireille Oostindië.
- Gelijke kansen voor leerlingen met kenmerken van begaafdheid binnen een gymnasiale context: o.l.v. Annette Bosscher en Karin Nijman.
- Gelijke kansen voor leerlingen met kenmerken van begaafdheid binnen het concept van de Transformatieve school o.l.v. Loubna Tahayekt- Ben Aissa.
16.30 -17.00: Plenaire afsluiting
De verschillende groepen delen plenair de belangrijkste opbrengsten.
De bijeenkomst is bedoeld voor docenten, HB-experts binnen de school, ondersteuningscoördinatoren en schoolleiders van alle scholen voor voortgezet onderwijs in Amsterdam en Diemen.
Vragen of opmerkingen?
Vul dit formulier in. Wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.
Gaat je een vraag over een specifieke leerling, vermeld dan ook je telefoonnummer en of de leerling ingeschreven staat op een school (en zo ja: welke school).