De hobbelige zoektocht naar passend onderwijs

De zoektocht naar passend onderwijs vanuit het perspectief van ouders is hobbelig. Dat is de conclusie van onderzoeksbureau Muzus. In opdracht van het Samenwerkingsverband primair- en voortgezet onderwijs Amsterdam -Diemen brachten zij de behoeften, ervaringen en drempels van ouders in kaart. 

lopen-leerlingen-ingang-bb.jpg

Sleutelmomenten

Je kind komt niet goed mee op school. Vraag je als ouder dan hulp aan school? Durf je de mentor om hulp te vragen voor je kind? Hoe weet je eigenlijk wat je aan wie kunt vragen? Is er een route die je kunt bewandelen? En zit jij dan op die route?

Uit het onderzoek komen 15 sleutelmomenten naar voren tijdens de hobbelige zoektocht van ouders naar passend onderwijs voor hun kind. Deze sleutelmomentenbieden aanleiding om in te spelen op de behoeften, motivaties en drempels.

Ieder sleutelmoment beschrijft de belangrijkste uitdaging voor ouders in hun zoektocht met daarin de ervaren drempels. Het kwalitatief onderzoek resulteerde in vijf kansen om ouders beter te steunen en informeren.

  1. proactief benaderen
  2. perspectief bieden
  3. ervaringsdeskundigen verbinden
  4. ouders empoweren
  5. professionals opleiden

De kleur van het sleutelmoment laat zien hoe je met een van deze kansen kunt inspelen op dit sleutelmoment.

NB De reis is opgebouwd in deze chronologische volgorde. Niet ieder moment komt voor op de reis van een individuele ouder.

Paginavan 0
100%
Loading PDF…

Lees meer