Onderzoek

Het vormgeven van de creativiteit bij hoogbegaafde meiden

Het ondersteunen van hoogbegaafde leerlingen valt onder de basisondersteuning van middelbare scholen in Amsterdam. Docenten Ineke Bosman en Judith de Lang deden beiden onderzoek naar leerlingen die niet zo snel gesignaleerd worden op school: de hoogbegaafde meiden en de hoogbegaafde leerlingen met een niet-Westerse immigratieachtergrond. Luister naar het gesprek met beide docenten over hun onderzoek en praktijkervaring.

Voltijds HB-onderwijs

In de kamerbrief van december 2022 vraagt minister Wiersma aandacht voor een dekkend onderwijsaanbod voor leerlingen die voltijds HB-onderwijs nodig zouden hebben. De minister wil van de Samenwerkingsverbanden weten hoe zij daarmee omgaan. Hoe staan Ineke en Judith tegenover voltijds HB-onderwijs? En welke leestip hebben Judith en Ineke voor hoogbegaafde meiden?

Beluister het gesprek

Geluidsbestand

Vrouw en hoogbegaafd

In het gesprek behandelen we de positie van hoogbegaafde meiden. Wat doet de combinatie intelligentie en vrouw zijn -wat maatschappelijk gezien vaak leidt tot ongemak- met de leerling? Welke gedrag zien Judith en Ineke terug in hun dagelijkse praktijk? In welke spagaat belanden meisjes?

Praktijkervaring

Beide onderzoeken tonen aan dat docenten op school, meiden doorgaans minder snel signaleren dan bijvoorbeeld hoogbegaafde jongens. Daardoor krijgen ze niet de ondersteuning die ze nodig hebben. Hoe ondervangen Ineke en Judith dit? En wat is op school aanwezig om dit te ondervangen?

Lees meer