Twice exceptional: omgaan met dubbel bijzondere leerlingen

Wat heeft een dubbel bijzonder kind aan onderwijs en ondersteuning nodig?

Elke school heeft te maken met dubbel bijzondere leerlingen: kinderen die enerzijds begaafd zijn en anderzijds last hebben van een stoornis als dyslexie, ASS of AD(H)D. Cognitief horen ze thuis op het vwo of gymnasium. Vaak komen ze daar niet tot hun recht omdat ze onvoldoende begeleiding (kunnen) krijgen bij hun stoornis. Of omdat door de stoornis de begaafdheid niet herkend wordt.

Tijdens deze module leer je beter inschatten welke begeleiding haalbaar is binnen de specifieke schoolcontext, en ook waar de grenzen liggen. Zowel theorie als praktijkvoorbeelden komen aan bod.

Deze module is geschikt voor deelnemers uit het vo en po.

Vier modules

Deze module maakt onderdeel uit van een reeks. Namens het Samenwerkingsverband voortgezet onderwijs Amsterdam-Diemen biedt Cedin in het schooljaar 2024-2025 vier verschillende losse opleidingsmodules aan. De modules vergroten de deskundigheid van docenten in het omgaan met meer- en hoogbegaafdheid. Alle kosten van de modules komen ten laste van het Samenwerkingsverband.

Vragen of opmerkingen?

Vul dit formulier in. Wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Gaat je een vraag over een specifieke leerling, vermeld dan ook je telefoonnummer en of de leerling ingeschreven staat op een school (en zo ja: welke school).