Praktijkvoorbeeld

NT2 onderwijs in het vso

Met behulp van innovatiegelden biedt Orion College Drostenburg lessen Nederlands als Tweede Taal (NT2) aan anderstalige leerlingen in het vso.

Maatwerk

Voor kinderen die thuis een andere taal spreken, of kinderen die nog helemaal geen Nederlands spreken, zijn tweede taallessen Nederlands een voorwaarde om de reguliere lessen op school te kunnen volgen. Docent NT2 Lijn Schutte begeleidt de anderstalige leerlingen, die allemaal maatwerk nodig hebben. Ze observeert de leerlingen in de klas en toets ze op Nederlandse taalvaardigheden. “Dan maak ik een plan van wat ze het meest urgent nodig hebben op dat moment. En dan bepalen we of ik individueel ondersteun, of ik dat alleen individueel ondersteun, of dat het ook bij de docent in de klas kan.

Inleven

Tot dit project was er geen NT2-onderwijs in het speciaal onderwijs. Kennis over hoe kinderen een tweede taal verwerven, is iets wat Lijn graag deelt met collega’s. “Ik wil ze laten ervaren hoe het voelt om als leerling in een klas niets te kunnen begrijpen van wat er om je heen wordt gezegd. Door die ervaring begrijpen docenten beter wat ze zelf kunnen doen om de leerlingen te ondersteunen. Zoals het gebruik van steeds dezelfde termen in een instructie. Of hoe belangrijk het is om je gezicht te richten naar de leerling als je iets zegt.”

Kansen

Door de NT2-lessen krijgen anderstalige leerlingen een kans in het Nederlandstalige onderwijs. Zo kunnen ze uiteindelijk het lesprogramma volgen en deel uitmaken van het sociale proces in de klas. Ook kunnen ze stage lopen op een Nederlandse werkplek en vinden ze in de pauzes aansluiting met hun Nederlandstalige leeftijdsgenoten.