Praktijkvoorbeeld

Thuistalen verzilveren vo

In twee jaar versterken bovenbouwleerlingen hun thuistaal om daar vervolgens examen in te doen. Dat is het innovatieproject dat nu loopt op het Hyperion Lyceum, het Damstede Lyceum en het Hervormd Lyceum West.

taal naar keuze

Taal naar keuze

Het kan gaan om de talen Arabisch, Chinees, Duits, Frans, Italiaans, Russisch, Spaans en Turks. Of een andere taal die de school nog niet, of niet meer, aanbiedt. Leerlingen die een taal niet als thuistaal hebben maar de taal wel goed beheersen, kunnen ook meedoen. Stichting Taal naar Keuze begeleidt de scholen erbij.

Quickscan Meertaligheid

Inmiddels hebben meer dan 100 leerlingen van het Hyperion en het Damstede hun talenkennis gedeeld via de Quickscan Meertaligheid. Deze tool is speciaal ontwikkeld voor bovenbouwleerlingen in het voortgezet onderwijs. Na analyse van deze input legt Taal naar Keuze een aanbod voor aan de scholen. Directeur van Taal naar Keuze Karijn Helsloot: “Lessen Arabisch, Chinees, Russisch en Turks zullen er vast en zeker komen. Duits en Italiaans, wellicht ook. En dan zijn er nog zeker tien andere talen die niet als schoolvak in het Inrichtingsbesluit WVO staan vermeld en die wel in de hoofden zitten van deze leerlingen. Wat gaan we daar mee doen?

Goed of heel goed?

Tijdens de Quickscan is de leerlingen gevraagd aan te geven welke talen zij ‘heel goed’ beheersen, naast het Nederlands en het Engels. In de werkgroep ontstond de discussie over de formulering ‘heel goed’. Karijn: “Samen met de schoolcoördinatoren hebben we besloten de formulering aan te passen naar ‘goed’. Immers, over welke taalvaardigheden gaat het? Praten, dat kunnen velen heel goed, maar schrijven juist weer niet, of een stuk minder goed. Sommigen hebben wel eerder onderwijs gekregen in de taal, maar anderen weer niet.” Niveaumetingen moeten uitwijzen of de leerlingen in staat zullen zijn om in één tot twee jaar examen te doen.

De Quickscan Meertaligheid is ook uitgezet onder het onderwijzend én ondersteunend personeel. Karijn “Met nu al veelbelovende resultaten: docenten op de scholen willen bijdragen aan dit taalonderwijs!