Praktijkvoorbeeld

Brede aanpak goede overstap po-vo op JSG Maimonides

Het Maimonides versoepelt de overstap van basis- naar voortgezet onderwijs aan de hand van een doorlopende leerlijn metacognitieve vaardigheden.

Leerlijn metacognitieve vaardigheden

Na de instroom van het basis- naar het voortgezet onderwijs constateerde het JSG Maimonides dat er een verschil in zelfredzaamheid, flexibiliteit en zelforganisatie is tussen de instromende leerlingen. Daarom zette JSG Maimonides een doorlopende leerlijn metacognitieve vaardigheden in. Zo willen ze de overstap van basis- naar voortgezet onderwijs te versoepelen.

Executieve functies

Als leerlingen zelfstandiger werken en leren, verbetert de aansluiting met en de resultaten op het voortgezet onderwijs. In de leerlijn ligt de nadruk dan ook op de ontwikkeling van executieve functies. De leerlijn is er voor leerlingen van groep 6 op de basisschool tot en met klas 2 op de middelbare school.

Leren om te leren

De methoden Breincoaching en Leren Leren bieden de leerlingen zicht op onderwijs op maat. De methoden bieden een uitgebreide analyse van leerlingen op meer dan alleen cognitief niveau. De docenten zien toegenomen zelfstandigheid, welbevinden, ontspanning en werkplezier bij de leerlingen. De docenten hebben door de methoden ook meer inzicht en kennis over het puberbrein.